Att göra en budget

En budget är egentligen en framtidsplan av ekonomin. När jag gör en budget arbetar jag i verktyget Excel. Men det finns självklart andra verktyg att arbeta, tex excel open office och googles egna kalkylverktyg (ett gratisverktyg).

När jag gör en budget gör jag först en uppdelning av intäkter och kostnader, se bild nedan. Varje månad är indelad i en egen kolumn.


När man är klar med mallen kan man börja sätta in rätt intäkter och rätt kostnader under rätt post och månad. Första gången man gör en budget kan det vara lite pyssel. För att få ett hum om vilka kostnader man har kan man kika på vilka kostnader man haft tidigare år. Bor du tex i villa och har bott i samma villa i flera år borde tex förra årets elräkning bli ungefär lika framåt i tiden (om du inte gjort investeringar som påverkar kostnaden). Eller betalar du din hemförsäkring en gång per år så skall du sätta in kostnaden för detta på den månad du betalar kostnaden. Gå igenom varje post för sig. Som sagt första gången tar det tid men sen har du en väldigt bra plan att utgå ifrån. Glöm inte att prioritera sparandet lika mycket som dina andra kostnader.

3 reaktioner på ”Att göra en budget

  1. Ping: Löningsvecka | Ekonomispecialisten

  2. Jätteinspirerande inlägg och blogg! Om du har några tips på hur mycket man bör överföra av sin lön till det gemensamma kontot i ett förhållande där den ena parten tjänar ungefär hälften vad den andre parten gör och det finns två barn i familjen varav ett gemensamt? Det känns som ett inlägg som kan vara bra att skriva;)

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s